sobota, 27 sierpnia 2011

O grach mobilnych

Ostatnio jadąc samochodem jako pasażer z nudów postanowiłem pograć na telefonie w celu zabicia czasu. Próbując przejść kolejny poziom naszły mnie myśli na temat mobilności gier na nowsze telefony komórkowe.

Obowiązującym obecnie trendem wśród komórek jest dotykowy wyświetlacz, g-sensor i minimum klawiszy (zwykle blokada, regulacja głośności, odbierz i odrzuć). Oczywiście to nie wszystko ale to są elementy które najbardziej wpływają na sposób tworzenia gier na telefony.

Najbardziej na rozgrywkę wpływa dotykowy ekran i brak klawiszy. Gry na współczesne telefony komórkowe można podzielić na następujące kategorie:
  1. gry stworzone na ekrany dotykowe (wspierają multi-touch)
  2. gry zaadaptowane ze sterowania myszką
  3. gry z wirtualnymi przyciskami do sterowania
  4. gry sterowane g-sensorem
  5. gry sterowane dźwiękiem
Problem z graniem w poruszającym się pojeździe dotyczy głównie gier z kategorii 1, 2 i 4. Gry tworzone do sterowania ekranem dotykowym wymagają zwykle pewnej dokładności w tym gdzie się "maca" ekran. W wypadku sterowania g-sensorem każdy niezaplanowany ruch powoduje problemy. Te trzy kategorie gier kiepsko nadają się na granie w poruszających się pojazdach.

Gry z kategorii 3 zwykle kiepsko nadają się do jakiegokolwiek grania :P. A tak bardziej serio to moim zdaniem takie sterowanie jest nie wygodne i nijak się ma to prawdziwych fizycznych przycisków. Jednak mimo wszystko da się jakoś zagrać kiedy wszystko się trzęsie (przynajmniej mi się udaje).

Jeżeli chodzi o ostatnią kategorię to jest raczej rzadko spotykana. I kojarzę tylko jedną taką grę ( http://www.youtube.com/watch?v=r1vxeiDFoTk ). I jej wypadku to w teorii można grać wszędzie tam gdzie nie jest za głośno, pod warunkiem, że nie będzie nam przeszkadzać to w jaki sposób będą się na nas patrzyć inni ludzie :).

Oczywiście nie uważam aby gry korzystające z ekranu dotykowego lub sensora były złe, tylko znacznie mniej mobilne niż tradycyjne rozwiązanie z fizycznymi przyciskami (w które jednak łatwiej trafić kiedy wszystko się trzęsie) i trochę może to zabijać ich sens. Dlaczego? Ponieważ dla mnie jednym z głównych zastosowań gier na urządzenia mobilne jest zapewnienie rozrywki na czas podróży.

A jakie gry natchnęły mnie do tych przemyśleń? Finger Physics oraz SliceIt! (na platformę bada) obie zresztą bardzo fajne ale wymagają dokładności :P.

Brak komentarzy: